Rakennusten käytön aikaisista päästöistä 76 % on energiankäytön päästöjä
Energiankäytön päästöistä suurin osa aiheutuu tilojen lämmityksestä. Rakennusten lämmitykseen ja energiatehokkuuteen liittyviä toimenpiteitä sisältyy myös ilmastotiekartan Energiasektorin toimenpiteisiin.
Rakennuskanta uudistuu 1–2 prosentin vuosivauhtia, joten keskeistä on olemassa olevan rakennuskannan päästöjen vähentäminen. Suomen pitkän aikavälin korjausrakentamisen strategian (2021) tavoitteena on vähentää asuin- ja palvelurakennusten hiilidioksidipäästöjä vuoden 2020 alusta 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Jotta hiilineutraalius voidaan saavuttaa, olemassa olevien rakennusten keskimääräisen lämmitysenergiatarpeen tulee pienentyä vuoteen 2030 mennessä samassa suuruusluokassa kuin uusien rakennusten. Rakennustyypistä riippuen tarpeen tulee vähentyä 12–23 %.
Muuttuva ilmasto sään ääri-ilmiöineen lisää rakentamisen vaatimusten ja rakennusten ylläpidon tarvetta. Sen vaikutukset tulee huomioida rakentamisen koko ketjussa, aina alueiden käytön suunnittelusta rakennusten sijoitteluun, rakentamiseen ja elinkaaren aikaiseen ylläpitoon asti.
Lue lisää »Kunnilla ja muilla julkisilla hankkijoilla on merkittävä rooli rakennuskannan päästöjen pienentämisessä. Rakennusten rakennuttaminen ja kunnossapito sekä lämmitys- ja sähköenergian hankinta ovat kuntahankintojen suurimpia ilmastopäästölähteitä.
Yksityiset kiinteistönomistajat ja taloyhtiöt ovat niin ikään paljon haltijoina. Varsinais-Suomen rakennusten kerrosalasta 34 % on pientaloissa ja 29 % kerrostaloissa ja rivitaloissa. Kerrostaloista merkittävä osa on rakennettu 1970-luvulla, kun taas rivitalojen rakentaminen oli vilkkainta 1980-luvulla. (Tilastokeskus)
Rakentamisen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistä, jolloin rakennuksen arkkitehtuuri-, rakenne- ja työmaasuunnittelu ovat alusta lähtien mukana. Suunnittelussa määritellään materiaalien päästöt, elinkaarikestävät tuotteet, muuntojoustavuus, talotekniikka, energiaratkaisut ja käyttökelpoisuus. Oikea-aikaisella ja suunnitelmallisella kunnossapidolla ja huollolla lisätään rakennusten käyttöikää.
Talonrakentamisen korjaus- ja uudisrakentamisen lisäksi tulee kiinnittää huomiota alueiden esirakentamisesta ja infrarakentamisesta aiheutuviin päästöihin. Infrarakentamisen (liikenneverkot, yhdyskuntatekniikka) päästöjen osuus rakennetun ympäristön elinkaaren hiilijalanjäljestä on liki kolmannes, kun käyttövaiheen energiankulutuksen päästöjä ei lasketa mukaan. Infrarakentamisen päästöistä noin 90 % ja valtaosa kustannuksista ratkaistaan suunnittelun eri vaiheissa.
Vihreä infrastruktuuri sisältää sekä luonnontilaiset alueet, kuten metsät ja purot, että rakennetut viheralueet, kuten puistot, viherkatot ja hulevesirakenteet. Vihreä infra lisää kaupunkialueiden ilmastonkestävyyttä ja auttaa sopeutumaan muuttuvan ilmaston haasteisiin.
Kiertotalouden strategisen ohjelman (2021) tavoitteena on lisätä vähähiilisiä kiertotalousratkaisuja mm. julkisen sektorin rakentamisessa, energia- ja infrastruktuurihankkeissa sekä palveluiden hankinnoissa. Julkisten rakennuttajien talohankkeisiin on määrä sisällyttää kiertotaloutta tukevat vähähiilisen rakentamisen ja infrarakentamisen hankintakriteerit.
Kaikilla rakentamisen osa-alueilla tarvitaan ammattitaidon päivittämistä. Lisäksi tarvitaan uusia kumppanuuksia, tutkimusta ja pilotointia.
RAKENTAMISSEKTORIN MUUTOSTAVOITTEET 2030
1
Rakennusten ja rakentamisen vähäpäästöisyys, energia- ja
tilatehokkuus sekä kiertotalouden ratkaisut ovat toteutuneet laajasti Varsinais-Suomessa
2
Luonnonvarojen kulutus rakennussektorilla on kääntynyt laskuun
KÄRKITEEMAT JA TOIMENPITEET
Korjausrakentaminen
• Panostetaan nykyisen rakennuskannan korjaamiseen. Tehostetaan kunnossapitoa, huoltoa ja edelleen kehittämistä. Otetaan huomioon muuttuvan ilmaston vaatimukset. Kunnat käynnistävät palvelukiinteistöjen peruskorjauksia, joissa toteutetaan vähäpäästöisiä, energia- ja tilatehokkaita ja kiertotaloutta toteuttavia ratkaisuja.
• Julkiset hankintayksiköt ottavat rakennushankkeissa käyttöön vähähiilisyyskriteerit ottaen huomioon elinkaarilaadun eri tekijät, kuten kestävät materiaalit ja energiatehokkaat teknologiat.
• Kunnat laativat rakennuskannan kunnossapitostrategian, jonka avulla rakennuskantaa parannetaan asteittain nollaenergiatasolle.
• Huolehditaan korjauksesta ja purusta syntyvien rakennusmateriaalien kierrosta. Lisätään purkumateriaalien hyödyntämiseen liittyvää tutkimustoimintaa. Tunnistetaan uusia arvoketjumahdollisuuksia sekä vahvistetaan jo olemassa olevia arvoketjuja.
• Synnytetään aktiivisesti laaja-alaisia korjaustoiminnan kumppanuuksia (asukkaat, rakentajat, tutkimus, kunnat) yhteishankkeiden toteuttamiseksi. Lisätään alue-/korttelitason yhteistyötä energiayhteisöjen syntymiseksi ja sektori-integraation edistämiseksi.
• Vauhditetaan neuvonnalla 70- ja 80-luvun asuinkiinteistöjen energiaremonttien käynnistymistä.
Uudisrakentaminen
• Vähähiilisyys ja muuttuva ilmasto otetaan huomioon kaikessa suunnittelussa, keskeisiä vaiheita ovat rakennusten arkkitehtuuri-, rakenne- ja työmaasuunnittelu. Uudisrakentamista toteutetaan suunnitelmien mukaisesti elinympäristön viihtyisyys huomioiden. Panostetaan rakennushankkeiden kaikissa vaiheissa yhä vahvemmin rakennusten pitkäikäisyyteen, vähähiilisyyteen, resurssiviisauteen, monikäyttöisyyteen ja muuntojoustavuuteen.
• Kaikki uudisrakennukset ovat energiatehokkaita ja laadukkaasti rakennettuja. Julkinen sektori rakentaa vähimmäisvaatimuksia tiukemmilla kriteereillä.
• Lisätään uusiomateriaalien käyttöä uudisrakentamisessa tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet huomioiden. Käynnistetään tutkimus- ja kehittämishankkeita liittyen tuote- ja materiaalikehitykseen. Toteutetaan uusiomateriaalien demonstraatiokohteita. Julkiset hankintayksiköt lisäävät uusiomateriaalien kysyntää tarjouspyyntöjen tarkemman taustoittamisen, hankintakriteerien sekä markkinavuoropuheluiden avulla.
• Kuntien maankäytön suunnitteluun ja tonttien luovutukseen sisällytetään vähähiilisyyden kriteerit. Maankäyttöratkaisuissa ja suunnittelussa arvioidaan liikenteeseen sekä rakennettavuuteen liittyvät päästövaikutukset.
Infrarakentaminen
• Kunnat sisällyttävät kaavoitukseen sekä tie- ja katusuunnitteluun selvitykset maankäytön muutoksen vaikutuksista, massanhallinnasta ja materiaalinkäytön tehostamisesta. Lisätään suurivolyymisten massojen varastointi- ja käsittelypaikkoja. Vähennetään materiaalin käyttö- ja kuljetustarvetta tehostamalla logistiikkaa ja materiaalien paikallisia käsittelymenetelmiä.
• Vähennetään infran elinkaaren ilmastopäästöjä sisällyttämällä huolto- ja korjaustarpeen vaikutukset suunnitteluvaiheen tarkasteluihin.
• Tunnistetaan suunnittelussa muuttuvien luontoalueiden vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen. Minimoidaan luontoalueiden muuttuminen rakennetuksi ympäristöksi.
• Varmistetaan riittävät viheralueet ja -rakenteet osana infrarakentamista, mm. hulevesiratkaisut.
Oppiminen, ymmärrys ja päätöksenteko
• Lisätään ja syvennetään vähähiilisen ja kiertotalouden mukaisen korjaus- ja uudisrakentamisen opetusta kaikissa opetusasteissa ja täydennyskoulutuksessa. Varmistetaan yritysneuvonnalla, koulutuksella ja kumppanuuksilla uusimman osaamisen siirtyminen työnjohdolta vasaran varteen asti.
• Kehitetään tilaajaosaamista julkisissa hankinnoissa. Julkiset organisaatiot lisäävät rakennuttamisen viestintää sekä avointa ja tasapuolista markkinavuoropuhelua, laadukkaiden tarjousten ja vahvojen yhteistyöverkostojen aikaansaamiseksi.
• Syvennetään sekä viranhaltijoiden että luottamushenkilöiden ymmärrystä vähähiilisten rakennushankkeiden suunnittelusta ja toteuttamisesta. Julkiset toimijat ja yritykset nostavat esille hyviä esimerkkejä ja kokemuksia.
• Kannustetaan kiinteistönomistajia rakennusten ylläpitodatan avaamiseen. Vahvistetaan neuvontaa taloyhtiöille ja isännöitsijöille asuinrakennusten korjaushankkeiden käynnistämiseksi, kumppanuuksien synnyttämiseksi ja vaikuttavien toimenpiteiden valitsemiseksi.
• Viestitään osallisuuden, vuorovaikutuksen ja yhteisen suunnittelun merkityksestä rakennushankkeiden valmistelussa ja toteutuksessa. Korostetaan suunnitteluohjauksen merkitystä projektien läpiviemisessä. Vaikutetaan markkinakehitykseen vahvojen kumppanuuksien kautta (esimerkiksi Green Deal -sopimukset).
• Vaikutetaan kansallisesti korjaustoiminnan rahoitukseen ja uusien taloudellisten kannustimien syntyyn. Edistetään alueellisesti toiminnan hankkeistamista ja eri rahoitusinstrumenttien hyödyntämistä.
• Lisätään tutkimusta ja pilotteja mm. ilmastonmuutoksen sopeutumiseen ja varautumiseen sekä materiaalien kiertotalousratkaisuihin liittyen.
Lisätietoa
- Rakennusteollisuuden vähähiilisyyden tiekartta (tem.fi, rakennusteollisuus.fi)
- Rakennuksen vähähiilisyyden säädösohjaus, erityisasiantuntija Ari Ilomäki, YM, 19.2.2021
- Vähähiilinen rakentaminen (ym.fi)
- Vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelma (ym.fi)
- Kestävän infran määritelmällä ohjataan leikkaamaan infrarakentamisen päästöjä (figbc.fi, Green Building Council Finland)
- Kiertotalouden strateginen ohjelma (ym.fi)
- Pitkän aikavälin korjausrakentamisen strategia (ym.fi)
- Kuntien ja alueiden kasvihuonekaasupäästöt (paastot.hiilineutraalisuomi.fi)
- Kiertotalous vähähiilisyyden edistäjänä ja luonnon monimuotoisuuden turvaajana,
Ympäristöministeriön julkaisuja 2021:6 (julkaisut.valtioneuvosto.fi) - Valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2023 (valto.fi)
- Ilmastonkestävän kaupungin suunnitteluopas (ilmastotyokalut.fi)
- Siniviherkerroin (turku.fi)