Koulujemme lähivedet -haasteeseen on vastannut tähän mennessä yksitoista Lounais-Suomen koulua. Näistä seitsemän ilmoittautui mukaan hiihtolomaviikon kynnyksellä.
Keväällä tutkitaan koulujen lähivesiä
Rikantilan koulun oppilaat Eurajoelta ryhtyvät tutkimaan läheisen Lutajärven lämpötilaa, näkösyvyyttä, sameutta, happamuutta ja happipitoisuutta. Ainakin muutaman seuraavan vuoden ajan tarkoitus on tehdä mittauksia järvivedestä ja koota tuloksia yhteen verraten järven tilaa muihin vastaavankokoisiin järviin.
– Teemme yhteistyötä muiden Eurajoen koulujen kanssa ja aloitamme mittaukset huhti-toukokuussa, lupaa koulun rehtori Minna-Mari Kares.
Armfeltin koulu Halikossa hakee parhaillaan Nordplus Junior -hankkeeseen, jossa koululla olisi keskeisenä teemana Itämeri. Jäiden sulattua oppilaat tutkivat merenlahden tilaa ja suunnitteilla on jakaa kokemuksia Skype-yhteydellä yhteistyökouluihin Ruotsiin ja Islantiin.
– Tavoitteemme on jakaa oppimista verkossa. Toteutustapaa mietimme vielä, kertoo luokanopettaja Heli Meriläinen.
Mustanojan koulussa Pöytyällä toteutetaan ilmiöpohjaista oppimista vieressä virtaavan Aurajoen rannalla. Huittisissa Sammon koulussa tehdään yhteistyötä paikallisen kalakerhon kanssa.
Vesi-teemaa voi lähestyä monesta vinkkelistä
Pirkkalan koulu Harjavallasta tutustuu kevään aikana Kokemäenjokeen monen eri oppiaineen näkökulmasta.
Jokea tarkastellaan niin maantieteellisestä kuin historiallisesta vinkkelistä. Teemoina ovat myös joen hyötykäyttö (voimalaitos), virkistyskäyttö, rantakasvillisuus ja eliöt.
– Vietämme keväällä teemaviikkoa, jolloin järjestämme erilaisia toimintapisteitä. Viikkoa suunnitellaan yhdessä oppilaiden ja vanhempien kanssa, kertoo rehtori Päivi Lahtinen.
Vähärauman koulussa Porissa LuMa-kurssin valinneet 6.-luokkalaiset tutkivat lähivesiä ja tulevina vuosina saatuja tuloksia vertaillaan ja tulkitaan.
– Toivomme yhteistyötä lähialueen toimijoiden kanssa, viestittää opettaja Okko Kivinen.
Todella merellisessä ympäristössä sijaitsevan Utön koulun oppilaat tutkivat, miten veden ominaisuudet vaikuttavat eliöihin.
– Toiminnan kautta opitaan mittaamaan ja vertaamaan tuloksia, piirtämään kaavioita, tunnistamaan eliölajeja sekä liikkumaan veneellä, kertoo Utön koulun opettaja Brita Willström.
Rauman haasteeseen ovat jo aikaisemmin vastanneet Kaarisillan koulu Porista, Eurajoen yhteiskoulu, Turun Lyseon koulu sekä Teijon koulu Salosta.
Entäs teidän koulu?
Nopeimmin Rauman opetustoimen alullepanemaan haasteeseen vastanneille kouluille on luvassa ELY-keskuksen lahjoittamana Vesitesti-tutkimuslaukku, jossa on koululaisille tutkimusvälineitä ja –ohjeita lähivesien tutkintaan. Laukku on Suomen ympäristökeskuksen kokoama ja arvoltaan 70 euroa.
Jokainen koulu räätälöi oman toimintamallinsa aiheesta. Ideana on, että samaa lähivesiteemaa käsitellään laajasti eri näkökulmista eri oppiaineissa. Käsitöissä voidaan rakentaa tutkimusvälineitä, äidinkielessä työstää vesiuutisia ja historiassa tutkia paikallista vesihistoriaa. Mahdollisuudet ovat moninaiset.
Koulujemme lähivedet –tilaisuus 8.3. Liedossa
Koulujemme lähivedet –toiminnan laajentamiseksi on koottu verkosto, joka pyrkii tukemaan toimintaa kouluissa. Mukaan on lähtenyt tähän mennessä Rauman lisäksi Valonia, Paimionjoki-yhdistys, Aurajokisäätiö, Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Suomen ympäristökeskus.
Aiheesta järjestetään tilaisuus kiinnostuneille kunnille ja kouluille maaliskuussa 8.3. klo 14–17 Tarvasjoen koulussa Liedossa. Aiheesta löytyy myös oma sivustonsa ja esite Ympäristö Nyt -palvelusta.
Lue lisää >> Koulujemme lähivedet -sivut