Vesiötökkäkorteilla vesitutkimuksiin – nu också på svenska!

Etusivu / Kehityspolut / Haastejutut / Vesiötökkäkorteilla vesitutkimuksiin – nu också på svenska!
Vesiötökkäkorteilla vesitutkimuksiin – nu också på svenska!

Koulujen lähivesitoimintaa varten laadituissa Valonian vesiötökkäkorteissa esitellään 18 yleistä vesiselkärangatonta lajia tai lajiryhmää. Korttien eläimet on valittu painottaen Varsinais-Suomen sisävesissä eläviä yleisiä vesiselkärangattomia, joista useat elävät myös matalien merenlahtien vähäsuolaisessa vedessä.

Valonian järjestämissä vesikouluissa on havaittu, että peruskoulujen oppilaita kiehtoo suuresti vesiötököiden pyydystäminen haaveilla ja niiden tunnistaminen korttien sekä mahdollisesti muidenkin oppaiden avustuksella. Tutkimusten lopuksi ötökät päästetään takaisin vesistöön.

Kortit on tehty värikkäiksi ja selkeiksi. Eläimen kuvan alla on lyhyt kuvailuteksti pituudesta, erityispiirteistä sekä sijainnista vedessä. Kuvitus on tehty erityisesti alakoululaisia kiinnostavaksi ja innostavaksi.

Havainnolliset ja hauskat vesiötökkäkuvat ovat Valonian Maiju Oikarisen piirtämät. Saaristomeren biosfäärilaueen koordinaattori Anna Moa Westerlund-Rönnberg käänsi korttien tekstit ruotsiksi ja korteista tehtiin myös ruotsinkielinen versio.

Sekä suomen- että ruotsinkieliset vesiötökkäkortit on ladattavissa pdf-tiedostoina:

Tutki ja tunnista vesiötököitä

Känn igen och undersök kryp i vattnet

Monialaista ilmiöoppimista

Koulujemme lähivedet -toiminta on opettaja- ja koululähtöistä toiminnallista vesiopetusta, jossa keskitytään erityisesti veden tilan seurantaan ja vesieliöiden tutkimiseen. Lähivesitoimintaan voidaan soveltaa monialaista ilmiöoppimista. Tämä tarkoittaa esimerkiksi vesitutkimusvälineiden valmistamista, vesistöjen paikallishistoriaan tutustumista sekä vesistöjen lähiympäristön ja ihmistoiminnan vaikutuksien havainnointia.

Lisäksi vesitutkimuksista tehdään juttuja vaikkapa someen, koulun internetsivulle tai paikallislehteen. Tavoitteena on saada oppilaat havainnoimaan omia lähivesiään ja innostumaan niistä.