Helsingin Sanomat kertoo talousuutisissaan 14.7.2021 Turkulaisen Wärtsilän kehittelemistä päästöttömistä moottoriteknologioista. Wärtsilän tavoitteena on saada ammoniakkiseoksella toimiva moottori laivaliikenteen käyttöön jo tänä vuonna, puhtaalla ammoniakilla toimiva moottori vuonna 2023 ja vetymoottori vuonna 2025.
Vety ja ammoniakki eivät sisällä hiiltä, joten niiden käyttö polttoaineena ei tuota kasvihuonekaasupäästöjä. Kun polttoaine pystytään valmistamaan hyödyntämällä uusiutuvaa energiaa, päästöt ovat lähellä nollaa. Tällä hetkellä vihreä vety ja ammoniakki ovat kalliita ja niiden tuotanto vähäistä. Niitä hyödyntävien moottorien tuottaminen on kuitenkin tärkeää, jotta polttoaineiden valmistusta on kannattavaa kehittää.
”Wärtsilän mukaan testitulokset ovat olleet erittäin rohkaisevia. Laivamoottori saatiin käymään vaaditulla tavalla polttoaineella, jossa oli 70 prosenttia ammoniakkia. Toinen moottori saatiin käymään puhtaalla vedyllä.”