Viime vuosien maidoton megatrendi näkyy Yosa–kauravälipaloja valmistavan kaarinalaisen Bioferme Oy:n ripeässä kasvussa.
Yrityksen liikevaihto kasvoi vuodessa 45 % nousten 6,8 miljoonaan euroon. Kauratuotteiden kysyntä on edelleen kiihtynyt alkuvuodesta.
Yosa-kauravälipalat ovat suomalainen innovaatio, joka tuotiin markkinoille jo 20 vuotta sitten. Niitä valmistaa kaarinalainen perheyritys Bioferme Oy. Yosa oli ensimmäinen tuote maailmassa, joka valmistettiin fermentoimalla kauraa tarkoin valituilla probioottisilla maitohappo- ja bifidobakteereilla. 90-luvulla Yosa-kauravälipalat tunnettiin lähinnä maitoallergisten keskuudessa, mutta nykyään ne ovat jo koko kansan herkkuja.
Yrityksen pieni koko on mahdollistanut ketterän ja nopeasti ajan trendeihin vastaavan tuotekehityksen. Vuosien varrella tuoteperhe on laajentunut lukuisilla tuoteuutuuksilla. Uusimmat tulokkaat ovat kermaviilin tavoin ruoanlaittoon käytettävä Yosa Food Kaurafraiche, herneproteiinia sisältävät Yosa Sport -välipalat sekä kreikkalaisen jogurtin kasvipohjainen vaihtoehto Yosa Greek Style. Kaikki ovat lajissaan ensimmäisiä maailmassa. Viimeisimmäksi markkinoille tuli Yosa Sport -tuoteryhmän uusin maku päärynä-vanilja.
– Olemme erittäin iloisia, että kuluttaja enenevissä määrin valitsee kasvipohjaisista välipaloista nimenomaan kotimaisen vaihtoehdon, sanoo Biofermen toimitusjohtaja Niko Scharlin.
– Terveellisyytensä lisäksi Yosat ovat myös ympäristöeettinen vaihtoehto, sillä tuotteemme ovat täysin vegaanisia ja käytämme raaka-aineena suomalaista kauraa.