Keskuskauppakamari on lanseerannut yrityksille ilmastokampanjan. Yrityksiä kannustetaan tekemään ilmastositoumus ja tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä.
Tutkimusten mukaan kestävään liiketoimintaan panostavat yritykset saavat kilpailijoihinsa nähden 5–15 vuoden etumatkan. Menestys pohjautuu usein asiakkaiden ja työntekijöiden entistä tiiviimpään sitoutumiseen, markkinoilla erottautumiseen ja resurssien säästämiseen: pienentämällä materiaali- tai lämpöhukkaa sekä vähentämällä energian ja polttoaineen kulutusta syntyy kustannussäästöjä ja päästöt vähenevät.
Sitoumuksen painopisteet
Sitoumuksen painopisteitä ovat:
- yrityksen toiminnan suorat päästöt
- tavarakuljetusten päästöt
- henkilöliikkumisen päästöt
Sitoumuksen tekeville yrityksille oma tunnus
Tunnus myönnetään yritykselle, joka asettaa päästövähennystavoitteet kohti hiilineutraaliutta vuonna 2035 ja laatii toimenpidesuunnitelman. Sitoumus velvoittaa vuosittaiseen seurantaan ja raportointiin.
Tarjolla koulutusta eri puolilla maata
Keskuskauppakamari tukee yrityksiä järjestämällä koulutuksia, joissa käsitellään muun muassa seuraavia asioita:
- miten tunnistaa päästölähteet
- kuinka lasketaan hiilijalanjälki
- miten laaditaan tiekartta ja kuinka kohdistetaan toimenpiteet oikeisiin ja vaikuttaviin kohteisiin.
Lisätietoa Keskuskauppakamarin Ilmastositoumus -sivuilla: ilmastositoumus.fi