”vielä muutama vuosi sitten ei olisi voinut haaveillakaan sellaisesta tilanteesta, että näin monesta erilaisesta tahosta koostuva joukko ihmisiä kerääntyy yhdessä pohtimaan keinoja ruoan tuhlauksen vähentämiseksi.” Näillä sanoilla Pekka Kariniemi kuvasi VäKi –verkoston vierailua Biolanilla.
Asioiden ajatteleminen eri tavalla kuin, mitä valtavirta tekee, sekä niiden kaupallistaminen on avain monenlaisiin innovaatioihin sekä menestymiseen.
Biolanin tarina alkoi 40 vuotta sitten maatalouden sivuvirran jatkojalostuksella eli suomeksi sanottuna kanankakan tuotteistuksella. Niistä päivistä lähtien yrityksen toimintatapaa on kuvannut kiertotalouden ja kestävän kehityksen edelläkävijyys. Monessa asiassa se, mitä muut pitävät hyödyntämättömänä jätteenä, on Biolanille tuotteiden raaka-ainetta.
Yhteistyössä ja verkostoissa on voimaa
Tänä keväänä lanseerataan yhteistyössä Apulanta –yhtyeen kanssa Biolanta –kuluttajatuote. Lisäksi, yritys vie tuotteita laidasta laitaan yli 50 maahan. Esimerkiksi espanjalaiset tomaatit ovatkin saattaneet kasvaa suomalaisella Biolanin kasvualustalla. Eipä olisi tätäkään tullut ajatelleeksi.