Sähköinen liikenne valtaa Turun!

Etusivu / Ajankohtaiset / Sähköinen liikenne valtaa Turun!
Sähköinen liikenne valtaa Turun!

Sähköbussit tulevat Turkuun. Sähköpyörät myydään liikkeistä loppuun. Sähköautojen latauspisteitä nousee kuin sieniä sateella ja yhä useampi taksikin kulkee jo sähköllä. Uusia asuinalueita suunnitellaan älykkään sähköisen liikenteen varaan – koska liikkumisen tulee olla helppoa ja ympäristöystävällistä!

Kuvassa oikealla tiettävästi Pohjois-Euroopan ensimmäinen esteetön sähkötaksi
Kuvassa oikealla tiettävästi Pohjois-Euroopan ensimmäinen esteetön sähkötaksi

Tämä kaikki tapahtuu jo nyt. Sähköisen liikenteen kehitys on siis nopeaa – onko sen läpimurto nyt käsillä? Miltä näyttää fiksu ja päästötön kaupunkiliikenne vuonna 2020? Miten Turusta tehdään fiksun sähköisen liikenteen edelläkävijä?

Näistä asioista keskusteltiin Älykäs sähköinen liikenne -hankkeen loppuseminaarissa Turun Vanhalla Raatihuoneella. Tilaisuudessa julkistettiin Fiksun sähköisen liikkumisen manifesti, joka pohjautuu hankkeen tuloksiin.

Sähköinen liikenne on siirtynyt suunnitelmista käytäntöön

Jo tulevana syksynä Turku tuo sähköbussit linjalle 1, joka kulkee kauppatorilta satamaan ja lentokentälle. Vilkkaasti liikennöidylle linjalle tulee kaikkiaan kuusi sähköbussia, joita palvelevat latausasemat päätepysäkeillä ja varikolla.

Älykäs sähköinen liikenne (ÄSL) -hankkeen aikana Turkuun on toteutettu jo reilut parikymmentä latauspistettä. Turkuun on tehty latauspisteverkoston yleissuunnitelma, jossa määritellään yleiset kriteerit ja ensisijaiset paikat sähköautojen latauspisteille. Lisätietoja Turun ja myös koko Suomen latauspisteverkosta löytyy Turku Energia Oy:n sivuilta.

ÄSL-hanke integroi latausinfrastruktuurin kehittämisen kaupunkisuunnitteluun. Skanssin kaupunginosan kaavamääräyksissä edellytetään sähköautojen latauspisteitä paikoitusalueille sekä varautumista lisälatauspisteisiin myöhemmin. Alueelle suunnitellaan myös yhteiskäyttöisiä sähkötavarapyöriä.

Sähköautoja voidaan suosia julkisissa hankinnoissa

Antto Kulla Turku Energiasta kertoi, että Varsinais-Suomessa on tällä hetkellä lähes 700 sähköautoa ja yli 1100 hybridiautoa – Uudenmaan jälkeen Suomen maakunnista eniten.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen professori Markku Wilenius korosti julkisen hankintapolitiikan merkitystä. Seminaarissa todettiin, että kaupungit ja kunnat voivat asettaa esimerkiksi ostamilleen taksipalveluille päästörajat ja suosia näin sähköautopalveluja. Kaiken kaikkiaan omistajuudesta tulee entistä enemmän siirtyä palveluiden ostamiseen liikkumisessa. Tähän tähtää myös valmisteilla oleva liikennelainsäädäntöä uudistava Liikennekaari-lakipaketti.

Turku  ohjaa ajoneuvokantaa vähäpäästöiseen suuntaan

Kaupunkikonsernissa on käytössä noin kymmenen ladattavaa yhteiskäyttöautoa. ÄSL-hankkeessa ohjattiin selvitystyötä, joka analysoi noin 150 kaupungin omistaman auton sähköistämispotentiaalia. Autojen tyyppiin ja käyttöön perustuva selvitys totesi, että lähes 40 % kaupungin ajoneuvoista voitaisiin korvata sähköautoilla.

Turku huomioi ajoneuvojen päästöt julkisissa hankinnoissa. Vammaispalvelulain mukaisten kyytien kilpailutuksessa edellytetään, että palveluntarjoaja ohjaa ennakkoon tilatut kyydit ensisijaisesti sähkö- ja hybridiautoille. Turussa toimii monia sähkö- ja hybriditakseja.

Kohti sähköistä tulevaisuutta

ÄSL-hankkeen keskeinen tavoite on ollut laajan yhteistyöverkoston ja toiminnan jatkuvuuden rakentaminen. Huhtikuisessa Bastu-yritystyöpajassa ideoitiin liiketoimintaa ja yritysyhteistyötä noin viidenkymmenen osallistujan voimin. Tiivis yhteistyö Turku Energian, yritysten ja tutkimuslaitosten sekä muiden kotimaisten ja ulkomaisten tahojen kanssa onkin poikinut jatkoa nyt päättyvälle ÄSL-hankkeelle. Älykäs sähköinen liikenne on Tekesin osarahoittama hanke, jonka avulla Turku edistää tavoitettaan olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2040.

Turku on mukana EU-rahoitteisessa Civitas Eccentric -hankkeessa, jossa kehitetään sähköistä liikennettä, yhteiskäyttöauto- ja pyöräpalveluja sekä liikkuminen palveluna -konseptia (Mobility as a Service, MaaS). Hankekumppaneita ovat München, Madrid, Tukholma ja Ruse sekä yrityksiä ja oppilaitoksia. Turun ja sen paikallisten kumppanien rahoitusosuus on merkittävä, noin 3,2 miljoonaa euroa vuosille 2016-2020. Turun sähköbussien ympärille syntyi uusi Tekesin rahoittama tutkimus- ja kehityshanke vuosille 2015-2019.

Lue lisää >> Turun kaupunki

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *