Autojen keventäminen puupohjaisilla hiilikuiduilla pudottaisi päästöt

Etusivu / Ajankohtaiset / Autojen keventäminen puupohjaisilla hiilikuiduilla pudottaisi päästöt
Autojen keventäminen puupohjaisilla hiilikuiduilla pudottaisi päästöt

Yle uutisoi tiedeartikkelissaan 15.4.20121 mahdollisuudesta hyödyntää puupohjaista hiilikuitua autojen valmistuksessa. Ajoneuvoista saataisiin näin kevyempiä, jolloin ne kuluttaisivat vähemmän polttoainetta ja tuottaisivat vähemmän päästöjä.

”Hiilikuitu on vanha keksintö, joka kevyenä ja kestävänä materiaalina olisi jo syrjäyttänyt teräksen autoteollisuudessa, ellei se olisi niin kallista. Muutos voi tapahtua pian: edullinen selluteollisuuden sivutuote, ligniini, voisi korvata öljyn hiilikuitujen valmistuksessa, kirjoittaa tietokirjailija Risto Isomäki.”

Suomessa kehiteltävän teknologian avulla autojen painosta voitaisiin poistaa ainakin kolmannes

”Aina kun auton paino kevenee prosentin, sen polttoaineen kulutus laskee 0,7–0,8 prosentilla.”

Kuvituskuva

Tähän asti hiilikuituja on käytetty vain luksusautoissa, sillä öljypohjaiset hiilikuidut ovat hyvin kalliita. Öljypohjaisten hiilikuitujen valmistuskaan ei ole kovin ympäristöystävällistä, sillä valmistus tuottaa keskimäärin 20 tonnia hiilidioksidia yhtä tonnia valmista tuotetta kohti.

Jos öljypohjainen epoksi korvattaisiin jatkossa puusta saatavalla ligniinillä, hiilikuitujen hinta saattaisi laskea neljäsosaan nykyisestä. Ligniini on sellutehtaiden sivutuote, jota on aiemmin pidetty jätteenä. Nykyään ligniini poltetaan energiaksi sellutehtaissa, mutta tulevaisuudessa se voi olla sellutehtaiden arvokkain yksittäinen tuote, sillä uusia käyttötarkoituksia löytyy koko ajan.

Alkaako hiilikuitujen vallankumous Kotkasta?

Stora Enson Kotkassa sijaitseva Sunilan tehdas on ligniinin jalostuksen kansainvälinen edelläkävijä. Yrityksen Tukholmassa sijaitseva Biomateriaalien innovaatiokeskus on puolestaan kehitellyt hiilikuidun esiasteen valmistusta. Jos hanke menestyy, puupohjaisia hiilikuituja voitaisiin hyödyntää myös lentokoneiden ja tuulivoimaloiden valmistuksessa, jolloin se laskisi lentokoneiden päästöjä ja  tuulivoiman hintaa.

Lue alkuperäinen artikkeli Ylen sivuilla

 

Ota kantaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *