Menu
Ympäristö NYT
  • Teemat
    • Hiilineutraali Lounais-Suomi
    • Kiertotalous
    • Koulujemme lähivedet
    • Kulttuuriympäristö
    • Monimuotoinen luonto
    • Potentiaaliset viemäröintialueet
    • Vaikuta vesiin Nyt
    • Ympäristökasvatus
    • Ympäristön tila
  • Ajankohtaista
    • Tapahtumat ja haut
    • Uutisnostot
    • Ympäristöuutiset
  • Viestintä ja yhteystiedot
    • Viestintä
    • Yhteystiedot
  • Suomeksi
    • Svenska

Vastaus haasteeseen

Etusivu / Teemat / Ympäristöohjelma / Haasteareena / Vastaus haasteeseen

Haaste: Koulujemme lähivedet (31.03.2015)

Rauman kaupunki/kasvatus- ja opetustoimi:

Haastamme Lounais-Suomen koulut mukaan Koulumme lähivedet -toimintaan, jossa koulujen oppilaat tutkivat lähivesiä perusmenetelmillä ja sisällyttävät teeman eri oppiaineisiin ilmiöpohjaisesti.

Haasteen vastaanottaja

Turun Lyseon koulu

Organisaatiotyyppi

Oppilaitos

Kuvaus toiminnasta, jolla haasteeseen vastataan

Koulumme monialaisena teemana kevätlukukaudella 2017 on vesi. Tähän liittyen meillä oli jo syksyllä päivätyökeräys Itämeren suojelun hyväksi. Toteutamme teemaa eri oppilaille erilaisin teemoin kunkin ikätasoon ja opetussuunnitelmaan soveltaen. Ryhmät eivät siis välttämättä tee samoja asioita eikä ohjelmassa ole välttämättä erillisiä teema- tai tapahtumapäiviä. Opintoretkiä kylläkin kuuluu ohjelmaan. Tavoitteena on eri aineiden opettajien yhteistyön kautta monialaisuus ja teeman käsittely eri näkökulmista.

Aloitus ja aikataulu

Toteutusaika on kevätlukukausi 2017. Olemme aloittaneet yhteisen suunnittelun syyslukukaudella ja suunnittelutyö on käynnissä. Opettajien yhteistyöllä varmistetaan, ettei tule päällekkäisyyksiä ja tehtävät jakautuvat tasapuolisesti eri ryhmille. Vähimmäisvaatimus on tehdä yhteistyötä yhden opettajan kanssa, joka edustaa eri oppiainetta kuin omaa opetettavaa ainetta, mutta yhteistyö voi olla laajempaakin. Tavoitteena on teeman monipuolinen käsittely monesta eri näkökulmasta, oppijan osallisuus oppimisprosessissa, havainnollisuus ja vaihtelevat työtavat sekä kasvatuksellisessa mielessä vastuun kantaminen ympäristöstä ja luonnosta. Kustannukset esim. opintoretkistä maksetaan koulun budjetista, mitään erityistä budjettia hankkeelle ei ole.

Odotuksia

Tietoa on hyvin saatavilla. Mietimme sopivia asiantuntijavierailuja tai esityksiä, jotka voisivat sopia oppilaiden ohjelmaan ja tuoda oppimiseen koulun ulkopuolisten tahojen tietotaitoa. Ohjelmassa on ollut ja on esim. tutustumista vesilaitokseen ja vedenpuhdistukseen ja mietimme myös kevään mahdollista retkeä saaristoon. Ehkä budjetti ei anna myöten tässä.

Internet-sivut

http://blog.edu.turku.fi/lyseo/

  • Suomeksi
  • Svenska