Lähikalaa ruokalautasille (30.06.2014)
HaastajaNaantalin kaupunki, ateriapalvelut
OrganisaatiotyyppiKaupunki/kunta
Haasteen tiivistelmäNaantalin kaupungin ateriapalveluista heitetään kuntien ruokapalveluille haaste hankkia lähikalaa ja paikallisia, sesongin mukaisia tuotteita ruokalautasille.
Haaste toteuttaa seuraavia ympäristöohjelman tavoitteita- Helpotetaan kestäviä arkivalintoja asumisessa, liikkumisessa ja kuluttamisessa
- Tehdään julkisissa hankinnoissa kestäviä valintoja
- Kehitetään resurssitehokasta ympäristöliiketoimintaa
- Laitetaan kuormitus kuriin
- Lisätään ruokaketjun ympäristöosaamista
- Lisätään ympäristöystävällisen ruokavalion suosiota
- Tehdään Lounais-Suomesta materiaali- ja ravinnetehokkuuden mallialue
Naantalissa toteutettiin (2013 – 2014) Ke-Ha (Kestävät hankinnat) –hankkeen pilotti, jonka tavoitteena oli saada ruokalistoille enemmän paikallista, ns. ”villikalaa” ulkomaisten kalapakasteiden sijaan. Kalatuotteiden laatuvaatimuksista järjestettiin kriteerityöpaja keväällä 2013. Tuotetestauksen jälkeen tuotteet kilpailutettiin ja valittiin vuosiksi 2013 – 2015 ruokalistoille. Tavoitteena oli saada lähikalaa myös seutuhankintarenkaan valikoimiin. Neuvottelut käyty ARKEAN ja Turun hankintarenkaan kanssa.
Naantalin ateriapalvelut kuluttivat vuonna 2011 noin 2500 kiloa kalaa (kirjolohta, silakkaa ja seitiä). Hankkeen ansiosta vuonna 2013 kalaa kulutettiin 5400 kg (ahven-, lahna- ja särkipihviä, kirjolohta ja seitä vähemmän kuin ennen).
Lähiruoka ja paikalliset hankinnat on otettu huomioon myös Naantalin kaupungin strategiassa, elinkeino-ohjelmassa ja saaristo-ohjelmassa.
YhteistyötäKäytännön kokemuksien jakaminen tai muu tuki, neuvonta ja yhteistyötä. Saatetaan lähiympäristö osaksi toimintaa.
OdotuksiaLähiruoka-ajattelun lisääminen, uskallusta. Vastuullisten ruokavalintojen tekemistä julkisissa elintarvikehankinnoissa voidaan edistää strategisella päätöksenteolla, hankintaosaamisen kehittämisellä – seutuhankintayhteistyöllä ja lähimarkkinoita kehittämällä. Toiveita tuottajia kohtaan, jotka osallistuvat tarjouskilpailuihin; Uudistuskykyä, uskallusta puolin ja toisin, uutta ajattelua ja uskomista omiin tuotteisiin. tuotekehitystä ja yhteistyötä samojen toimijoiden kanssa.
Internet-sivut